Den nye forbrukerklageloven (lov av 17. februar 2017 nr. 7 om Forbrukerklageutvalget) trådte i kraft 1. mars 2017. Loven regulerer tvister om kjøp av ting til forbruker, tvister om avtaler etter angrerettloven og tvister om håndverkertjenester etter håndverkertjenesteloven.
Loven fyller kravene i EU-direktivet om utenrettslig tvisteløsning. Forbrukerklageutvalget kan behandle saker som gjelder forbrukerkjøp, saker etter angrerettloven og saker etter håndverkertjenesteloven. I tillegg kan Forbrukerklageutvalget treffe bindende avgjørelser i andre saker hvor Forbrukerrådet har meklet uten at det er kommet til minnelig løsning mellom partene og saken anses å være av prinsipiell betydning. Det legges med dette opp til at Forbrukertvistutvalget skal fylle kravene til klageorganer i EU-direktiv 2013/11/EU om alternativ tvisteløsning. Loven innebærer samtidig en oppdatering av gjeldende regelverk etter forbrukertvistloven (lov av 28. april 1978 nr. 18 om om behandling av forbrukertvister), som ble opphevet fra samme dato.